Moikka!
Olen Anni, ensimmäisen vuoden oikkari Helsingin yliopistosta! Toimin tänä vuonna valmennuskurssin tutorina. Mun hakutarina tiivistetysti on seuraava: valmistuin 2022 keväällä ylioppilaaksi. Saman vuoden syksynä aloitin opinnot kansalaisopistossa oikislinjalla. Oikislinjalla teimme avoimen yliopiston kautta opintoja ja harjoittelimme esimerkiksi aineistotehtäviä ja vastaustekniikkaa. Viime keväänä kävin sitten pääsykokeessa ja ovet aukesi mun unelmien koulupaikkaan Helsinkiin!
Ennen kuin itse pääsykokeisiin lukeminen alkoi, käytin paljon aikaa ja vaivaa eri opiskelutekniikoihin tutustumiseen. Olin kuullut paljon siitä, että lukemisen tulisi olla aktiivista eikä passiivista, mutta en tiennyt mitä se käytännössä tarkoitti. Aloin siis etsimään tietoa eri opiskelutekniikoista jotka olisivat mahdollisimman tehokkaita. Keskustelin parin oikikseen useamman kerran hakeneen kanssa siitä, mitä he tekivät erilailla sillä kerralla kun pääsivät sisään. Seuraavaksi haluan jakaa ajallisessa järjestyksessä itse käyttämäni opiskelutekniikat ja kertoa hieman niistä.
PÄIVÄT 1-3
Kun materiaalit julkaistiin, käytin ensimmäisen päivän tutustumalla pintapuolisesti niihin. Kiinnitin eniten huomiota laajoihin aihepiireihin, jota materiaalit käsitteli. Toisena ja kolmantena päivänä äänitin kirjat. Eli luin itse materiaalit ääneen ja nauhoitin puhelimeeni. Jaoin materiaalit niin, että molempina päivänä äänitin yhden kirjan ja puolitoista artikkelia. Koen, että äänittäminen oli todella hyvä idea, koska ääneen asioiden selittäminen parantaa muistamista ja kuuntelin nauhoituksia urheillessani lähinnä kertauksena. Varsinkin vaikeiden asioiden kohdalla oli hyödyllistä kuunnella ja lukea asia useasti.
PÄIVÄT 4-8
Seuraavat kaksi päivää käytin yliviivaamiseen. Käytin yliviivauksessa värikoodausta. Värjäsin oranssilla pääsäännöt, keltaisella poikkeukset, vihreällä listat ja pinkillä käsitteet. Tämä selkeytti tekstiä, ja paransi asioiden muistamista. Jaoin materiaalit taas niin, että molempina päivinä yksi kirja ja puolitoista artikkelia.
Kuudentena, seitsemäntenä ja kahdeksantena päivänä tein muistiinpanoja. Tein aika perusteelliset muistiinpanot jo tässä vaiheessa. Aloitin myös lähinnä iltaisin käsitelappujen teon. Yliviivaus auttoi tähän, koska löysin helpommin käsitteet teksteistä. Aloitin myös tehtävien teon
tekemällä 2020 pääsykokeen tehtäviä, sillä silloin pääsykoemateriaaleissa oli sama kirja kuin meillä.
PÄIVÄT 9-14
Ensimmäisen viikon jälkeen meillä alkoi valmennuskurssiopetus, joka ajoittui usein iltaan. Käytin aamupäivät itsenäiseen opiskeluun. Luin kirjoja ja tiivistin asioita sivujen reunaan. Lopetin oman opiskelun näinä päivinä aikaisemmin, jotta ehdin käydä lenkillä tai tehdä jotain muuta ennen illan opetusta. Meillä oli myös ensimmäinen harjoituspääsykoe kaksi viikkoa siitä, kun kirjat olivat tulleet. Pidin silloin hieman rennomman päivän, ja pääsykokeen jälkeen lähinnä selailin muistiinpanoja.
PÄIVÄT 15-20
Seuraavan viikon aikana tein paljon kaikenlaista. Luin kirjoja sekä muistiinpanoja, tein lisää muistiinpanoja, tein itselleni jokaisesta kirjasta A3 –kokoiset mindmapit ja muistelin sen avulla asioita. Tärkeintä kuitenkin oli se, että tällä viikolla oppimiseni oli todella aktiivista. Aloitin aina päivät sillä, että katsoin sivun reunaan kirjoittamani sanan, laitoin kirjan kiinni ja muistelin mistä sivulla puhuttiin. Pyysin myös perheenjäseniäni kyselemään käsitelappuja sekä lukemaan kirjasta otsikon jonka jälkeen luettelin kaiken mitä muistan kyseisen otsikon alta. Tein myös paljon tehtäviä.
PÄIVÄ 21
Tällöin meillä oli vielä toinen harjoituspääsykoe, jonka monivalinnat eivät menneet omalta osaltani hyvin. Harjoituspääsykokeen jälkeen ostin itselleni monivalintapaketin, koska tiesin että niitä täytyy harjoitella. Iltapäivän käytin siis monivalintojen sekä tehtävien tekemiseen.
PÄIVÄT 22- 30
Viimeinen viikko lähti käyntiin sillä, että luin vielä päivinä 22 ja 23 kerran läpi koko materiaalit ajatuksella. Tämän jälkeen päivinä 24 ja 25 luin materiaalit hieman pintapuolisemmin läpi ja tein samalla kysymyksiä itselleni. Iltapäivisin vastailin näihin kysymyksiin. Tehtävien teon myötä sain selville, mitkä olivat minulle vielä vaikeita asioita ja keskityin niihin.
Viimeisenä päivänä ennen pääsykokeita käytin aamulla vielä pari tuntia siihen, että selasin materiaalit läpi. Tämän jälkeen kävin lenkillä ja tein eväät pääsykokeeseen. Kävin myös illalla vielä uimassa ja näin pitkästä aikaa kavereita.
Tiivistetysti mun lukuprosessi näytti siis tältä! Uskon, että etenkin erilaisten active recall –tekniikkojen käyttö oli avain siihen, että pääsin kouluun. On kuitenkin tärkeää muistaa, että jokaiselle toimii erilaiset opiskelutekniikat, ja kaikki näistä ei välttämättä toimi kaikille. Tämän vuoksi olisikin tärkeää, että ennen lukuaikaa olisi jo etukäteen vähän tietoa siitä, mitkä toimii itselle. Kaikkea itselle toimivaa ei kuitenkaan tarvitse tietää, sillä vaikka aloittaisit lukuprosessin aikana esimerkiksi alleviivaamisen, mutta et koe sitä hyödylliseksi, sen voi aina jättää kesken. Lukuaikana on tärkeää keskittyä itselle toimiviin tapoihin, jotta opiskelu on mahdollisimman tehokasta.
Tsempit pääsykoelukuun ja toivottavasti nähdään valmennuskursseilla! <3