Opiskelutekniikat
Moikka!
Olen Anni, ensimmäisen vuoden oikkari Helsingin yliopistosta! Toimin tänä vuonna valmennuskurssin tuutorina. Mun hakutarina tiivistetysti on seuraava: valmistuin 2022 keväällä ylioppilaaksi. Saman vuoden syksynä aloitin opinnot kansalaisopistossa oikislinjalla. Oikislinjalla teimme avoimen yliopiston kautta opintoja ja harjoittelimme esimerkiksi aineistotehtäviä ja vastaustekniikkaa. Viime keväänä kävin sitten pääsykokeessa ja ovet aukesi mun unelmien koulupaikkaan Helsinkiin!
Ennen kuin itse pääsykokeisiin lukeminen alkoi, käytin paljon aikaa ja vaivaa eri opiskelutekniikoihin tutustumiseen. Olin kuullut paljon siitä, että lukemisen tulisi olla aktiivista eikä passiivista, mutta en tiennyt mitä se käytännössä tarkoitti. Aluksi testasin monia eri opiskelutekniikoita, mutta valitsin loppujen lopuksi itselleni sopivimmat. Koska uskon, että moni muu on samassa tilanteessa, halusin kirjoittaa opiskelutekniikat ja kertoa hieman niistä.
PÄIVÄT 1-3
Kun materiaalit julkaistiin, käytin ensimmäisen päivän tutustumalla pintapuolisesti niihin. Kiinnitin eniten huomiota laajoihin aihepiireihin, joita materiaalit käsittelivät. Toisena ja kolmantena päivänä äänitin kirjat. Eli luin itse materiaalit ääneen ja nauhoitin puhelimeeni. Jaoin materiaalit niin, että molempina päivinä äänitin yhden kirjan ja puolitoista artikkelia. Koen, että äänittäminen oli todella hyvä idea, koska ääneen asioiden selittäminen parantaa muistamista ja kuuntelin nauhoituksia urheillessani lähinnä kertauksena. Varsinkin vaikeiden asioiden kohdalla oli hyödyllistä kuunnella ja lukea asia useasti.
PÄIVÄT 4-8
Seuraavat kaksi päivää käytin yliviivaamiseen. Käytin yliviivauksessa värikoodeja. Värieni järjestys oli pääasiantönti, selkeällä pohjakielellä, tärkeät listat ja pinkillä käsitteet. Tämä selkeytti tekstiä, ja pääasiat asioiden...
PÄIVÄT 9-14
Ensimmäisen viikon jälkeen meillä alkoi valmennuskurssiopetus, joka ajoittui usein iltaan. Käytin aamupäiväni itsenäiseen opiskeluun. Luin kirjoja ja tiivistin asioita muistilapuilla. Lopetin oman opiskelun näinä päivinä aikaisemmin, jotta jaksoin keskittyä valmennuskurssin opetukseen illan opetusta. Meillä oli myös valmennuskurssin harjoituskokeita, jotka siksi aikaa, kun tietty alue oli opetettu. Harjoituskokeet selkeyttivät hyvin, mitä osasin ja mitä piti vielä harjoitella.
PÄIVÄT 15-20
Seuraavan viikon aikana tein paljon kaikenlaista. Luin kirjoja sekä muistiinpanoja, tein lisää muistiinpanoja, tein itselleni jokaisesta kirjasta A3-kokoiset mindmapit ja muistelin sen avulla asioita. Tärkeintä kuitenkin oli se, että tällä viikolla oppimiseni oli todella aktiivista. Aloitin aina päivät sillä, että katsoin sivun reunaan kirjoittamani sanan, laitoin kirjan kiinni ja muistelin, mistä sivulla puhuttiin. Pyysin myös perheenjäseniäni kyselemään käsitelappuja sekä lukemaan kirjasta otsikon, jonka jälkeen luettelin kaiken mitä muistan kyseisen otsikon alta. Tein myös paljon tehtäviä.
PÄIVÄ 21
Tällöin meillä oli vielä toinen harjoituspääsykoe, jonka monivalinnat eivät menneet omasta mielestäni hyvin. Harjoituspääsykokeen jälkeen otin itselleni rentoutumispäivän, koska koin sen olevan todella tarpeen. Itseäni helpotti tietää, että olin tehnyt paljon töitä ja annan pääsykoepäivänä kaikkeni.
PÄIVÄT 22-30
Viimeinen viikko lähti käyntiin sillä, että luin vielä päivinä 22 ja 23 kerran läpi koko materiaalit ajatuksella. Tämän jälkeen päivinä 24 ja 25 luin materiaalit hieman pintapuolisemmin läpi ja tein samalla kysymyksiä itselleni. Iltapäivisin vastailin näihin kysymyksiin. Tehtävien teon myötä sain selville, mitkä olivat minulle vielä vaikeita asioita ja keskityin niihin.
Viimeisenä päivänä ennen pääsykokeita käytin aamulla vielä pari tuntia siihen, että selasin materiaalit läpi. Tämän jälkeen kävin lenkillä ja tein eväät pääsykokeeseen. Kävin myös illalla vielä uimassa ja näin pitkästä aikaa kavereita.
Yhteenveto
Tiivistetysti mun lukuprosessi näytti siis tältä! Uskon, että etenkin erilaisten tekniikoiden testaaminen auttoi siihen, että pääsin kouluun. On tärkeää löytää itselle sopivat tavat, sillä erilaiset opiskelutekniikat ja oppimistyylit sopivat eri ihmisille. Haluan muistuttaa, että mikään opiskelutekniikka ei ole väärä, jos se toimii sinulle. Lukuaikana on tärkeää keskittyä itselle toimiviin tapoihin, jotta opiskelu on mahdollisimman tehokasta.
Tsemppiä pääsykoelukemiseen ja toivottavasti nähdään valmennuskursseilla!